• 26 november 2019

Docenten blog: Top Team!

Ronja de Maa:
Gisteravond hebben we docenten overleg gehad. Voor het eerst weer een grote opkomst. Heel belangrijk want we moeten een team vormen om de vereniging te kunnen draaien. 

Als ik om me heen kijk zie ik een combinatie van meiden, jongens, dames en heren die zich allemaal als vrijwilliger inzetten voor de club. De meeste doen wel meer dan één taak en zijn naast docent ook nog actief in de activiteiten commissie, kamp of zetten zich op een anderen manier in voor de club. 

Ik realiseer me: Al deze mensen hebben hier geen tijd voor als ze hier geen tijd voor gemaakt zouden hebben. De een is docent op een school, en we weten allemaal wat voor werkdruk daar heerst. De ander heeft 2 kids thuislopen en werkt nog partime. Een aantal zitten zelf nog op school met een ambitie een diploma binnen te halen voor een goede Job. Ik zelf herken dat. Ik werk minimaal 45 uur per week aan mijn eigen bedrijf en sta daarnaast nog 10 uur in de week in de gymzaal. Maar bij les geven blijft het niet. Lessen moeten voorbereid worden, inschrijvingen voor wedstrijden, contact met ouders, overzichten maken en je wordt voor van alles gevraagd of je nog “even” kan helpen. 

Ik heb dr even bij stil gestaan voor ik mijn praatje deed, wat een top mensen hebben we bij elkaar. Ik tel er 30. We hadden ervoor gekozen om alleen docenten en assistenten + Bestuur te vragen bij deze vergadering. Ik denk vervolgens: Hoe veel extra mensen zouden we hebben als we alle vrijwilligers hadden gevraagd? Veel had het niet uitgemaakt. Zo veel extra vrijwilligers hebben we niet. Behalve het waanzinnig actieve team van kampleiding en een nieuw team van de activiteiten commissie…. Dan heb je nog een handje vrijwilligers die zo nu en dan wat doen voor de club zoals schoonmaakacties & renovatie etc. Waar we ook super blij mee zijn. Qua vrijwilligers Houdt het daar wel bij op. En dan +- 350 leden. Dat is eigenlijk niet zo veel… Deze groep moeten we koesteren. 

Opvallend ook is bij de ronden waarbij we vertellen wat we leuk vinden en minder leuk vinden bij NTO: “Het is een gezellige vereniging” “Ik heb het super naar mijn zin” “Ik doe het werk met heel veel plezier” “Ik ben blij dat ik het turnen en lesgeven kan combineren” “Trots op hoe de zaal erbij staat” Termen die we langs hebben zien komen. 
En natuurlijk ook de minder leuke dingen “Taken komen altijd op dezelfde schouders te liggen” “Ouders die niet inzien dat we dit vrijwillig doen en erg onredelijk zijn” “Leden die geen begrip hebben voor situaties die niet 1,2,3 opgelost kunnen worden” “Het geklaag”.  

Terechte punten. Maar moeten we daarin niet de hand in eigen boezem steken? Zijn onze leden wel op de hoogte dat andere verenigingen de grote clubactie met een groepje ouders op pakken terwijl bij ons avonden lang de secretaris dit zit te doen in haar eentje “Bij gebrek aan vrijwilligers” terwijl dit geen taak is voor een secretaris… In de zaal wisten de meeste niet eens dat dit een probleem was, laat staan buiten dit team. 

Weten onze leden wel, dat het bestuur nu de onderlinge wedstrijden organiseren, terwijl dat geen bestuurstaak is. “Niemand wilt het doen” Kunnen we dat zeggen? Hebben wij als team écht ons best gedaan om hier vrijwilligers voor te vinden? Ik denk het niet. Ik denk dat wij waanzinnige leden hebben die echt wel een steentje bij willen dragen aan de club. Als ze door hun docent maar gevraagd worden voor de juiste taak die bij ze pas. Maar hoe weten we welke taak er bij wel lid past? Leuke uitdaging, gaan we mee aan de slag! 

Niemand heeft op het moment tijd voor extra zaken. We plannen ons leven helemaal vol Werk, gezin, vrienden, sporten elk gaatje van de dag wordt gevuld en we hebben nergens tijd voor. Toch hebben deze 30 vrijwilligers een gaatje gecreëerd om ervoor te zorgen dat onze mooie club bestaansrecht heeft. 

Ik kijk terug op een leuke gezellige avond met een leuke energieke groep vrijwilligers die zo hun best doen om hun steentje bij de dragen aan onze waanzinnig leuke kleine en mooie clubje. In het bijzonder wil ik Hannah bedanken die de invulling van de avond grotendeels op zich heeft genomen en het bestuur dat ons de kans heeft gegeven deze avond te organiseren. 

  • Ronja de Maa, Docent Rhönrad.